مدیریت MBA استراتژی بازاریابی

با تشکر فراوان از استاد گرانقدر جناب آقای دکتر سعادت فرد

مدیریت MBA استراتژی بازاریابی

با تشکر فراوان از استاد گرانقدر جناب آقای دکتر سعادت فرد

تکلیف پنجم (BCG)

جمعه, ۹ تیر ۱۳۹۶، ۰۴:۴۷ ب.ظ


                 (بازار سنگ داخلی) BCG Growth-Share Matrix

 دریافت

یک نمودار ماتریسی است که گروه مشاورهای بوستون در امریکا در دهه ۱۹۶۰ برای توصیف تئوریهای استراتژی بازرگانی ابداع کرده بود. طبق این نمودار سازمان باید کالاهای خود را به چهار قسمت تقسیم کند: ستاره‌ها ، گاوها ، سگها و علامت سؤال، و بر این اساس استراتژیهای آینده خود را طراحی کند. این تقسیم‌بندی از طریق قرار دادن کالاها بر روی دو محور انجام می‌پذیرد. محور عمودی میزان رشد بازار را برای کالا نشان می‌دهد و محور افقی سهم کالا را از بازار مشخص می‌کند. سگ نشاندهندۀ کالاهایی است که میزان رشد بازار برای آنها کم بوده و سهم ناچیزی از بازار را به خود اختصاص داده است و بنابراین باید تولید آنها کنار نهاده شود. گاو نشان‌دهندۀ کالاهایی است که دارای رشد اندک و سهم بازار بسیار ، می‌باشد. این کالاها پول زیاد تولید می‌کنند و همانند گاوهای شیرده هستند. ستاره، نشانگر کالاهایی است که به سرعت در حال رشد هستند و به پول زیادی نیاز دارند و سهمی عمده از بازار را بخود اختصاص می‌دهند و درآمد خوبی هم ایجاد می‌کنند. به این دسته از کالاها برای توسعه و برنامه‌ریزی استراتژیک باید توجه خاص شود. و بالاخره ؟ نشانگیر کالاهایی است که دارای رشد بسیار اما درآمد کمی هستند ، نیاز به پول بسیار دارند اما درآمد کمی حاصل می‌کنند. این دسته از کالاها به علت آنکه الگوی بازار برایشان مشخص نشده، نیاز به توجه و برنامه‌ریزی خاص دارند.


 

ستاره (رشد سریع بازار و سهم بازار زیاد)

ستاره ها میزان زیادی از نقدینگی را مصرف می­کنند و معمولاً رهبر بازار هستند، و به همین دلیل معمولاً فروش خوبی را هم برای شرکت در پی دارند اما این بدان معنا نیست که جریان نقدینگی مثبت بسیار زیادی از این واحد به سوی شرکت در جریان است، شرکت باید سرمایه گذاری زیادی برای مقابله با رقبا انجام دهد. این واحدها در صورت موفقیت به گاوهای شیرده تبدیل شده و سودآور خواهند شد. بنابراین همان طور که در شکل مشخص است، بایستی با سرمایه گذاری بر روی ستاره ها سعی در حفظ سهم بازار داشت تا بتوان آنها را به گاوهای شیرده تبدیل نمود. در تولیدات این شرکت، مرمر و ترانیکس (محصول تازه استخراج و معرفی شده) این روزها دارای طیف گسترده ای از خریداران را که به علت عبور نور این محصول را لاکچری و جذاب میدانند، در این دسته قرار می­گیرد.

گاوهای شیرده (رشد کند بازار و سهم بازار زیاد)

از آنجا که رشد بازار کاهش یافته است، این واحدها و یا محصولات کمتر نیاز به سرمایه گذاری دارند و از آنجا که سهم بازار بالایی متعلق به شرکت است، این واحدها پول زیادی را وارد شرکت می کنند. پول حاصل از این واحدها صرف واحدهایی می شود که در بخشهای دیگر قرار دارند.معمولاً گاوهای شیرده همان ستاره های دیروز هستند و شالوده­ی شرکت هستند که نقدینگی را برای دیگر بخشها فراهم می آورند تا آنها هم روزی تبدیل به گاوهای شیرده شوند.

در شرکت مورد بررسی، دو محصول تراورتن و مرمریت از جمله تولیدات عمده شرکت بوده و عمده درآمدزایی شرکت از این دو محصول است.

سگ ها (رشد کند بازار و سهم بازار کم)

این واحدها دارای سود کم یا ضررده هستند. مدیریت موسسه معمولاً مجبور است زمان زیادی را صرف این واحدها کند. شرکت باید بکوشد تا این واحدها را منحل کند یا تغییر دهد، مگر این که دلیل قانع کننده­ای برای نگهداری آنها داشته باشد. وجود تعداد زیادی از واحدهای سگ در پورتفوی یک شرکت می تواند خطرناک باشد.

محصول گرانیت، با توجه به اینکه معدن آنها در حال اتمام است تولید بسیار کمی داشته و از تولیدات رو به زوال شرکت هستند. این  نوع محصول رشد بازار کم و سهم بازار بسیار کمی دارند.

علامت سوال (رشد سریع بازار و سهم بازار کم)

واحدهای خودگردان این بخش اغلب واحدهای جوانی هستند که شرکت برای بالا بردن سهم بازار آنها نسبت به رقبا باید سرمایه گذاری زیادی انجام دهد و این کار هزینه می برد. معمولاً رسم بر آن است برای نشان دادن موقعیت یک کسب و کار (واحد استراتژیک کسب و کار ) در این جدول از دایره هایی استفاده کرد، دایره هایی که بزرگی آنها اندازه­ی ریالی- دلاری آن کسب و کار را نمایش می دهد.

 در شرکت مورد بررسی، سایر معدن­های تازه کار و در دست اقدام به علت ورود محصولات جدید نواورانه جزو این دسته هستند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۰۹
sozha khamseh

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی