مدیریت MBA استراتژی بازاریابی

با تشکر فراوان از استاد گرانقدر جناب آقای دکتر سعادت فرد

مدیریت MBA استراتژی بازاریابی

با تشکر فراوان از استاد گرانقدر جناب آقای دکتر سعادت فرد

تکلیف چهارم (چرخه عمر محصول)

جمعه, ۹ تیر ۱۳۹۶، ۰۴:۲۵ ب.ظ

چرخه حیات محصول (سنگ)


چرخه حیات محصول با تاریخچه فروش های یک محصول یا یک طبقه محصول سر و کار دارد. این مفهوم می گوید که فروش­های یک محصول به شکلی قابل پیش بینی در طول زمان تغییر می­کند و این که هر محصول چهار مرحله مشخص را طی می­کند. هر یک از این مراحل فرصت­ها و تهدیدهای مشخصی را پیش­روی یک شرکت قرار می دهند.

در آغاز یعنی در مرحله تولد، خریداری یک محصول جدید محدود است زیرا اعضای بازار هدف به اندازه کافی از وجود چنین محصولی در بازار آگاه نیستند. بعد از اینکه مردم چیزهای بیشتری درباره این محصول جدید دانستند و عرضه آن نیز افزایش یافت، میزان فروش این محصول با نرخ بسیار بیشتری افزایش می­یابد.(مرحله رشد). با افزایش تعداد خریداران، رشد کند می­شود و اهمیت فروش­های تکراری از فروش­های آزمایشی بیشتر می­شود. وقتی که هم تعداد خریداران و هم خرید­های آنان با ثبات شد، رشد فروش به تدریج تابع رشد جمعیت بازار هدف می­شود. در پایان دوره رشد مرحله تغییر ناگهانی یا مرحله رقابت شدید رخ می­دهد. در این مرحله نرخ رشد کاهش می­یابد و رقابت بر سر قیمت افزایش می­یابد. وقتی که نرخ خالص پذیرش محصول جدید ثابت می­ماند محصول به مرحله بلوغ رسیده است. وقتی عرضه محصول از تقاضای آن پیشی می­گیرد، نرخ فروش کاهش می­یابد و محصول وارد مرحله پیری می­شود.

محصولات این شرکت 5 نوع به شرح ذیل است که هر کدام در 3 درجه کیفیت به مشتریان ارائه می­شوند:

سنگ مرمر(انیکس ) و ترانکیس در مرحله معرفی قرار دارد.

انواع تراورتن و مرمریت این نوع سنگ از جمله تولیدات عمده شرکت بوده و در مرحله بلوغ قرار دارند.

گرانیت، با توجه به اینکه معدن آنها در حال اتمام است از تولیدات رو به زوال شرکت هستند.

زنجیره ارزش این محصولات تا حد بسیار زیادی مشابه هم هستند.

فعالیت­های اصلی:

تدارکات درون سازمانی: این فعالیت­ها شامل استخراج سنگ از معادن و حمل آنها تا محل انبار شدن آنها در کارخانه می­باشد. همچنین مواد اولیه دیگر مورد نیاز که از تأمین کنندگان دیگر خریداری شده و انبار می­شوند. این مرحله از جداسازی و برش سنگ­ها در معادن (کوپ) و حمل آنها بواسطه جرثقیل­ها و بولدزرها تا محل بارگیری کامیون­هاست. پس از بارگیری، این کوپ­ها به محل کارخانه حمل می­شوند و در یک فضای روباز انباشته می­شوند. سپس با توجه به نیاز خط تولید به داخل حمل می­شوند.

عملیات: شامل کلیه اقداماتی است که برای تبدیل کوپ­های انبار شده به اسلب و پس از آن سنگ­های با ابعاد استاندارد و عملیات پولیش آنها انجام می­شود. در مرحله اول کوپ­ها با استفاده از یک دستگاه برش به اسلب برش می­خورند. به این شکل که یک دستگاه با یک سری اره­های افقی یک کپ را به یک سری صفحه با ضخامت مشخص و استاندارد برش می­دهد. پس از این مرحله عملیات پولیش روی این اسلب­ها انجام می­شود و سطح آنها صاف و صیقلی می­شود. سپس با توجه به سفارش مشتری مورد برش قرار می­گیرند. و سپس بسته­بندی شده و برای حمل آماده می­شوند.

تدارکات بیرون سازمانی: کلیه اقداماتی که به منظور تحویل سنگ­های تولید شده انجام می­شود شامل تدارکات بیرون سازمانی می­باشد. با توجه به اینکه این کارخانه معمولا فروش صادراتی دارد انبار محصول نهایی ندارد و سنگ­های تولید شده مستقیما بارگیری شده و برای مشتریان ارسال می­شود و سنگ­های اضافه نیز برای یک انبار فروش دیگر ارسال می­شود.

بازاریابی و فروش: کلیه خدماتی که در دفتر مرکزی جهت ایجاد حساب به نام مشتری و صدور فاکتور و برگه خروج سنگ از کارخانه در این بخش قرار می­گیرند. در این قسمت با مراجعه مشتری و اعلام لیست سنگ­های مورد نیازش حسابی به نام مشتری فعال می­شود و برگه سفارش و پیش فاکتور صادر می­شود. با پرداخت مشتری برگه سفارش صادر شده و برای کارخانه ارسال می­شود.

خدمات: یکی از اقدامات خوبی که این شرکت برای جلب رضایت مشتریانش انجام می­دهد اینست که در صورت عدم رضایت مشتری از سنگ ارسال شده برایش، شخص مدیر فروش در محل پروژه حاضر می­شود و در صورتی که نظر مشتری درست بوده باشد و سنگ از کیفیت مناسب برخوردار نباشد، دستور مرجوع کردن آن را صادر می­کند.

فعالیت­های پشتیبانی:

ساختار شرکت: ساختار سازمانی شرکت تا حد زیادی سنتی بوده و مدیریت کلیه اقدامات را به صورت فردی زیر نظر دارد و پیگیری می­کند. دفتر مرکزی مستقل از کارخانه اداره می­شود و ارتباطات بیشتر بصورت تلفن و نامه های رد و بدل شده بصورت فکس هستند.

مدیریت منابع انسانی: منابع انسانی کارخانه توسط مدیریت کارخانه بکارگیری و آموزش داده می­شوند. در دفتر مرکزی نیز نیروهای مورد نیاز هر بخش توسط مدیر مربوطه و با هماهنگی مدیر عامل بکارگیری می­شوند و آموزش داده می­شوند. سیستم تشویقی خاصی نیز وجود ندارد.

تأمین و تدارکات: تأمین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه از طریق خود کارخانه هماهنگ می­شود و دفتر مرکزی هم تدارکات روزمره خود را تأمین می­کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۰۹
sozha khamseh

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی