تکلیف چهارم (چرخه عمر محصول)
چرخه حیات محصول (سنگ)
چرخه حیات محصول با تاریخچه فروش های یک محصول یا یک طبقه محصول سر و کار دارد. این مفهوم می گوید که فروشهای یک محصول به شکلی قابل پیش بینی در طول زمان تغییر میکند و این که هر محصول چهار مرحله مشخص را طی میکند. هر یک از این مراحل فرصتها و تهدیدهای مشخصی را پیشروی یک شرکت قرار می دهند.
در آغاز یعنی در مرحله تولد، خریداری یک محصول جدید محدود است زیرا اعضای بازار هدف به اندازه کافی از وجود چنین محصولی در بازار آگاه نیستند. بعد از اینکه مردم چیزهای بیشتری درباره این محصول جدید دانستند و عرضه آن نیز افزایش یافت، میزان فروش این محصول با نرخ بسیار بیشتری افزایش مییابد.(مرحله رشد). با افزایش تعداد خریداران، رشد کند میشود و اهمیت فروشهای تکراری از فروشهای آزمایشی بیشتر میشود. وقتی که هم تعداد خریداران و هم خریدهای آنان با ثبات شد، رشد فروش به تدریج تابع رشد جمعیت بازار هدف میشود. در پایان دوره رشد مرحله تغییر ناگهانی یا مرحله رقابت شدید رخ میدهد. در این مرحله نرخ رشد کاهش مییابد و رقابت بر سر قیمت افزایش مییابد. وقتی که نرخ خالص پذیرش محصول جدید ثابت میماند محصول به مرحله بلوغ رسیده است. وقتی عرضه محصول از تقاضای آن پیشی میگیرد، نرخ فروش کاهش مییابد و محصول وارد مرحله پیری میشود.
محصولات این شرکت 5 نوع به شرح ذیل است که هر کدام در 3 درجه کیفیت به مشتریان ارائه میشوند:
سنگ مرمر(انیکس ) و ترانکیس در مرحله معرفی قرار دارد.
انواع تراورتن و مرمریت این نوع سنگ از جمله تولیدات عمده شرکت بوده و در مرحله بلوغ قرار دارند.
گرانیت، با توجه به اینکه معدن آنها در حال اتمام است از تولیدات رو به زوال شرکت هستند.
زنجیره ارزش این محصولات تا حد بسیار زیادی مشابه هم هستند.
فعالیتهای اصلی:
تدارکات درون سازمانی: این فعالیتها شامل استخراج سنگ از معادن و حمل آنها تا محل انبار شدن آنها در کارخانه میباشد. همچنین مواد اولیه دیگر مورد نیاز که از تأمین کنندگان دیگر خریداری شده و انبار میشوند. این مرحله از جداسازی و برش سنگها در معادن (کوپ) و حمل آنها بواسطه جرثقیلها و بولدزرها تا محل بارگیری کامیونهاست. پس از بارگیری، این کوپها به محل کارخانه حمل میشوند و در یک فضای روباز انباشته میشوند. سپس با توجه به نیاز خط تولید به داخل حمل میشوند.
عملیات: شامل کلیه اقداماتی است که برای تبدیل کوپهای انبار شده به اسلب و پس از آن سنگهای با ابعاد استاندارد و عملیات پولیش آنها انجام میشود. در مرحله اول کوپها با استفاده از یک دستگاه برش به اسلب برش میخورند. به این شکل که یک دستگاه با یک سری ارههای افقی یک کپ را به یک سری صفحه با ضخامت مشخص و استاندارد برش میدهد. پس از این مرحله عملیات پولیش روی این اسلبها انجام میشود و سطح آنها صاف و صیقلی میشود. سپس با توجه به سفارش مشتری مورد برش قرار میگیرند. و سپس بستهبندی شده و برای حمل آماده میشوند.
تدارکات بیرون سازمانی: کلیه اقداماتی که به منظور تحویل سنگهای تولید شده انجام میشود شامل تدارکات بیرون سازمانی میباشد. با توجه به اینکه این کارخانه معمولا فروش صادراتی دارد انبار محصول نهایی ندارد و سنگهای تولید شده مستقیما بارگیری شده و برای مشتریان ارسال میشود و سنگهای اضافه نیز برای یک انبار فروش دیگر ارسال میشود.
بازاریابی و فروش: کلیه خدماتی که در دفتر مرکزی جهت ایجاد حساب به نام مشتری و صدور فاکتور و برگه خروج سنگ از کارخانه در این بخش قرار میگیرند. در این قسمت با مراجعه مشتری و اعلام لیست سنگهای مورد نیازش حسابی به نام مشتری فعال میشود و برگه سفارش و پیش فاکتور صادر میشود. با پرداخت مشتری برگه سفارش صادر شده و برای کارخانه ارسال میشود.
خدمات: یکی از اقدامات خوبی که این شرکت برای جلب رضایت مشتریانش انجام میدهد اینست که در صورت عدم رضایت مشتری از سنگ ارسال شده برایش، شخص مدیر فروش در محل پروژه حاضر میشود و در صورتی که نظر مشتری درست بوده باشد و سنگ از کیفیت مناسب برخوردار نباشد، دستور مرجوع کردن آن را صادر میکند.
فعالیتهای پشتیبانی:
ساختار شرکت: ساختار سازمانی شرکت تا حد زیادی سنتی بوده و مدیریت کلیه اقدامات را به صورت فردی زیر نظر دارد و پیگیری میکند. دفتر مرکزی مستقل از کارخانه اداره میشود و ارتباطات بیشتر بصورت تلفن و نامه های رد و بدل شده بصورت فکس هستند.
مدیریت منابع انسانی: منابع انسانی کارخانه توسط مدیریت کارخانه بکارگیری و آموزش داده میشوند. در دفتر مرکزی نیز نیروهای مورد نیاز هر بخش توسط مدیر مربوطه و با هماهنگی مدیر عامل بکارگیری میشوند و آموزش داده میشوند. سیستم تشویقی خاصی نیز وجود ندارد.
تأمین و تدارکات: تأمین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه از طریق خود کارخانه هماهنگ میشود و دفتر مرکزی هم تدارکات روزمره خود را تأمین میکند.