تکلیف هشتم 1 SWOT
بر مبنای تجزیه و تحلیل SWOT شرکت خود را ارزیابی نمایید.
ماتریس SWOT از ابزارهای مهمی است که مدیران بوسیله آن اطلاعات مورد نیاز خود را مقایسه میکنند و در نتیجه به چهار نوع استراتژی دست مییابند. این ماتریس دارای 99 خانه است، در یک محور نقاط قوت، نقاط ضعف و در یک محور فهرست فرصتها و تهدیدات محیطی را قرار داده و از تلاقی آنها استراتژیهای so، wo، st،wt استخراج میگردد. مقایسه دو به دوی فرصت ها با نقاط ضعف، فرصت ها با نقاط قوت، تهدیدات خارجی با نقاط ضعف و تهدیدات خارجی با نقاط قوت و درج نتایج حاصل از این مقایسهها در جدول ذکر میگردد. در مقایسهها، هدف تعیین استراتژیهای قابل اجرا است. لذا همه استراتژیهایی که در ماتریس بدست میآیند، به اجرا در نمیآیند.
ماتریس تهدیدات، فرصتها، نقاط ضعف و نقاط قوت (SWOT):
نقاط قـوت شرکت
- انحصاری بودن معادن و محصولات شرکت
- مطلوبیت نام تجاری در بازار و شناخت مشتریان
- توان بالقوه از نظر ماشین آلات و نیروی انسانی برای افزایش تولید
- نیروی انسانی جوان و انعطاف پذیر
- تجربه و مهارت مناسب مدیران ارشد
- ساختار سازمانی ستاد کوچک، چالاک و منعطف
- محیط کار صمیمی، پویا و جدی
- استقرار آخرین فنآوری در خط تولید
- نزدیکی کارخانه به محل مصرف کنندگان عمده
نقاط ضعف شرکت
- کم بودن حجم سرمایه در گردش
- بکارگیری مشاوران نامناسب
- ضعف در سیستم بازاریابی
- عدم امکان تنوع بخشی به محصولات تولیدی در حد نیاز بازار
- ضعف در سیستم ارزشیابی عملکرد و نداشتن سیستم انگیزشی مناسب بازار رقابتی
- بالا بودن هزینه دستمزد نیروی انسانی نسبت به رقبا
- محدودیت در استفاده از منابع مالی و تسهیلاتی
- مدیریت سنتی و غیر علمی
- عدم وجود هماهنگی مناسب بین کارخانه و دفتر مرکزی
- سفارشات تعویق افتاده بیش از حد قابل قبول
- تعطیلی معادن در مناطق سردسیر در فصل زمستان
فرصتها
- وجود تقاضای بالقوه برای محصولات
- تغییر ترکیب خانوارها به سمت خانوارهای بیشتر و کوچکتر
- حمایت دولت از صادرات و تصویب قوانین حمایتی
- بالا بودن نیاز سرمایه ای جهت ورود به این صنعت
- افزایش تقاضاها با بهتر شدن اوضاع اقتصادی
- افزایش تقاضا بدلیل نزدیک شدن پیک جمعیتی به سن استقلال
- تقاضاهای برطرف نشده مشتریان
تهدیدها
- فرآیند آزاد سازی واردات و تغییر در سیاستهای گمرکی
- گرایش عمومی مردم به خرید سنگهای ارزان چینی
- افزایش قدرت چانه زنی در بازار رقابتی
- توسعه روند فروش اعتباری بلند مدت در بازار
- عدم وجود ساز و کار حمایت قانونی از فروش اعتباری در بازار
- تقاضای فصلی
- ظهور سنگهای جدید از معادن جدید
نقاط ضعف سرمایه در گردش پایین بکارگیری مشاوران نامناسب ضعف در سیستم بازاریابی هزینه بر بودن تنوع بخشی به محصولات ضعف سیستم ارزشیابی عملکرد و نداشتن سیستم انگیزشی مناسب هزینه دستمزد نیروی انسانی محدودیت در منابع مالی مدیریت سنتی و غیر علمی هماهنگی نامناسب کارخانه و دفتر مرکزی سفارشات تعویق افتاده تعطیلی معادن در فصل زمستان |
نقاط قوت انحصاری بودن محصولات مطلوبیت نام تجاری توان بالقوه برای افزایش تولید نیروی انسانی مدیران ارشد ساختار سازمانی ستاد کوچک محیط کار صمیمی، پویا و جدی آخرین فنآوری در خط تولید نزدیکی کارخانه به تهران |
SWOT |
|
تقویت سیستم بازاریابی ایجاد سیستم انگیزشی مناسب جهت گیری به سمت پروژههای بزرگ و تأمین سرمایه ایجاد انبارهای فصلی مواد اولیه |
توسعـه محصول نفـوذ در بازارهای خارجی متنوع سازی محصول
|
وجود تقاضای بالقوه تغییر ترکیب خانوارها حمایت دولت از صادرات نیاز سرمایه جهت ورود به صنعت افزایش تقاضاها با بهتر شدن اوضاع اقتصادی افزایش تقاضا در پیک جمعیتی تقاضاهای برطرف نشده مشتریان |
فرصت ها |
متنوع سازی منابع سرمایهای اتخاذ استراتژی برتری در هزینهها
|
افزایش تولید و کاهش حاشیه سود فروش اعتباری با تضمین مناسب |
آزاد سازی واردات خرید سنگهای ارزان چینی افزایش قدرت چانه زنی روند فروش اعتباری بلند مدت حمایت قانونی نامناسب از فروش اعتباری تقاضای فصلی ظهور سنگهای جدید از معادن جدید |
تهدیدها |
استراتژیهای SO
کد |
استراتژی |
SO01 |
توسعـه محصول |
SO02 |
نفـوذ در بازارهای خارجی |
SO03 |
متنوع سازی محصول |
استراتژیهایWO
کد |
استراتژی |
WO01 |
تقویت سیستم بازاریابی |
WO02 |
ایجاد سیستم انگیزشی مناسب |
WO03 |
جهت گیری به سمت پروژههای بزرگ و تأمین سرمایه |
WO04 |
ایجاد انبارهای فصلی مواد اولیه |
استراتژیهای ST
کد |
استراتژی |
ST01 |
افزایش تولید و کاهش حاشیه سود |
ST02 |
فروش اعتباری با تضمین مناسب |
استراتژیهایWT
کد |
استراتژی |
WT01 |
متنوع سازی منابع سرمایهای |
WT02 |
اتخاذ استراتژی برتری در هزینهها |